DRUMS OF THE WORLD

Collingwood bay drum New Guinea
















Collingwood Bay drum Papua New Guinea / Trommel Papua Neuguinea.



"The old artifacts that Maisin do keept end to be made of harder stuff - wood, shell, and stone.They were made by men and protected by men. Their male guardians regard them as heirlooms, as memories of the fathers, uncles, and grandfathers who once used them. The most common artifacts are drums and shell ornaments, kept in good repair to be used on ceremonial occasions calling for self-decoration and dancing."
excerpt from: Barker, John : Dangerous Objects : Changing Indigenous Perceptions of Material Culture in a Papua New Guinea Society.


"Bij de traditionele dansen waarbij de mannen in een cirkel tegen de klok in dansen staan de trommelaars en zangers in het midden van de kring. Andere dansen zijn de dansen waarbij drie mannen een dier uitbeelden, en de modernere ontwikkelingen van dansen waarbij de dansers in rijen achter elkaar staan, zoals bij cricket wedstrijden of bij optredens voor toeristen. Voor alle ritmes worden de twee soorten trommels altijd in combinatie met elkaar gebruikt met ieder een eigen stem (Malinowski in Young, 1989:93/97). De lange trommen worden met meerdere vingers bespeeld, de kleinere slechts met een vinger (Norick, 1976:209). Malinowski (1930:29) beschrijft een opvallend gebruik in verband met Trobriand trommels. Op de ochtend voordat de oogstfeesten beginnen moet het taboe op de trommels in een eigen ritueel worden opgeheven. De dansers treden in vol ornaat op met de zangers en trommelaars. Maar het trommen is van korte duur want de vrouwen uit het dorp die nog in rouw zijn beginnen bij de eerste trommelslagen al snel hevig te wenen en van achter de huizen komt een menigte schreeuwende vrouwen te voorschijn die de mannen met stokken slaan en met stenen en kokosnoten bekogelen. Volgens het ritueel moeten de mannen snel vertrekken achtervolgd door de vrouwen, een leeg dorp achterlatend. Daarmee is het taboe gebroken, op de zelfde middag begint het oogstfeest met de eerste volledige dansuitvoering."
copyright: collectie@wereldculturen.nl - http://collectie.wereldculturen.nl/#/query/3225a1d2-a3e9-430e-a0b4-b6fcfaef9bfe


Bibliography:
Asor, M.(1974) An Oral Tradition from Wanigela. Oral History (3): 2–11.
Barker, John : Dangerous Objects : Changing Indigenous Perceptions of Material Culture in a Papua New Guinea Society.
Beran, Harry (1980) : Massim Tribal Art. Wollongong - Wollongong City Gallery.
Hamson, Michael and Richard Aldridge. (2009) : Art of the Massim & Collingwood Bay. Palos Verdes Estates, Cal.: Michael Hamson Oceanic Art.
Malinowski, Bronislaw (1930): Das Geschlechtsleben der Wilden, Leipzig und Zürich.
Malinowski, Bronislaw (1916) : Baloma - the Spirits of the Dead in the Trobriand Islands.
Newton, Douglas (1975) : Massim - Art of the Massim Area - New Guinea. New York : The Museum of Primitive Art.
Norick, Frank Albert (1976) : An analysis of the material culture of the Trobriand Islands based upon the collection of Bronislaw Malinowski, Ann Arbor, Michigan and London. University Microfilms International.
Finsch, Otto (1888) : Reisen in Kaiser Wilhelms-Land und Neu-Guinea an Bord des Dampfers Samoa.
Finsch, Otto (1888) : Ethnologische Erfahrungen und Belegstücke aus der Südsee - beschreibender Katalog einer Sammlung im K.K. Naturhistorischen Hofmuseum in Wien.
back